duminică, 20 septembrie 2009

Recoltarea de celule stem

De cand am auzit prima oara despre ce se poate face cu ajutorul celulelor stem si cate se preconizeaza ca se vor putea face in viitor, am stiut ca voi dori sa recoltez celule stem din sangele placentar cand voi avea un copil, lucru pe care l-am si facut cand a venit Danut pe lume.


Initial m-am gandit ca fac acest lucru in speranta ca nu voi avea niciodata nevoie sa le folosesc. Stiam atunci ca celule stem sunt foarte eficiente in tratarea bolilor de sange si ma gandeam ca sansele ca Danut sa faca asa ceva sunt reduse, dar, in caz de Doamne fereste, sa fim pregatiti. Cand m-am documentat insa mai bine, am ramas surprinsa cate boli se pot trata in prezent cu ajutorul celulelor stem si cat de multe boli se pare ca vor putea fi tratate in viitor prin aceasta metoda. Mi-am dat seama ca totusi sansele sa aiba nevoie de aceste celule sunt destul de mari, crescand o data cu inaintarea in varsta. Si cum am pierdut un unchi din cauza cumplitei boli Alzheimer, cand am auzit ca se testeaza tratarea acestei boli prin celule stem, chiar nu am mai stat pe ganduri. Gasiti aici explicat foarte bine ce se poate face deja cu celule stem si ce se va putea face in viitor.


Am ales sa apelez la serviciile Cord Blood Center pentru kitul de recoltare, transportul si depozitarea celulelor, si am fost multumita de serviciile lor. Am semnat contractele si mi-au spus ca voi primi kitul de recoltare cu sase saptamani inainte de data probabila a nasterii, lucru care s-a si intamplat fara sa fie nevoie sa ii sun sa le reamintesc, desi am semnat contractul cand eram insarcinata in luna a patra (stiu, asa era si normal, sa trimita kitul cand au spus, dar am avut atatea experiente cu furnizorii de servicii, ca a ajuns ca normalul sa mi se para anormal). E adevarat ca a durat mai mult decat au spus ei pana cand am primit certificatul de viabilitate a celulelor recoltate, dar asta a insemnat si ca a durat mai mult pana a trebuit sa platesc prima rata, asa ca nu m-am suparat prea tare :-)

Ce m-a atras la oferta Cord Blood Center a fost faptul ca plata se efectueaza dupa recoltarea celulelor, dupa primirea certificatului de viabilitate a celulelor, precum si faptul ca se poate plati in trei rate. Eu am optat pentru aceasta varianta, si platesc in total 3270 lei, in 3 rate de cate  1090 lei.

Ce nu am stiut insa cand am luat aceasta decizie a fost faptul ca numarul celulelor depinde de la persoana la persoana si foarte rar pot fi folosite pana la o varsta inaintata a pacientului. Eu, de exemplu, am avut celule care nu pot fi folosite decat pana cand copilul face 20 de kg...ceea ce nu inseamna foarte mult. Cred totusi ca si daca as fi stiut acest lucru, tot as fi luat decizia de a recolta celule stem pentru Danut.

Ce ma incurajeaza insa este un text ce aparea in subsolul certificatului de viabilitate:
"In prezent, literatura de specialitate descrie deja metode de crestere a numarului de celule hematopoetice transplantabile (de pana la 100 de ori). Aceste metode se folosesc deja in cadrul unor studii clinice, iar daca rezultatele acestor studiivor confirma eficacitatea acestor tehnici, ele vor intra in practica medicala curenta. In acest caz, greutatea maxima a pacientului receptor si respectiv numarul de celule nucleate nu vor mai constitui criterii de limitare a utilizarii sangelui transplantat."

Sa speram ca aceste studii vor avea rezultate pozitive!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu